W ostatnich dniach Zespół ds. Cyberbezpieczeństwa EXATEL zidentyfikował próby oszustwa polegające na rozsyłaniu fałszywych faktur w imieniu naszej Spółki do firm spoza Polski. Firmy te nie są naszymi klientami, a przesyłane dokumenty nie mają żadnego związku z EXATEL.
Mając na uwadze troskę o bezpieczeństwo naszych Klientów oraz Partnerów, podjęliśmy niezwłocznie odpowiednie kroki. Obejmowały one m.in. własne analizy oraz powiadomienia właściwych krajowych jednostek upoważnionych do podejmowania działań w przypadku oszustw.
Dotychczasowy model postępowania polega na tym, iż nadawca wiadomości najczęściej podszywa się pod osobę z firmy, która jest przedmiotem ataku. W wiadomości wysyłana jest prośba o dokonanie płatności wraz z fałszywą fakturą za niezamówione usługi. Wykorzystywany w oszustwie wzór faktury nie jest tym, z którego EXATEL korzysta w obiegu międzynarodowym.
Co w przypadku, gdy zaobserwuję podobny incydent u siebie?
Jeśli otrzymali Państwo tego typu podejrzaną wiadomość, prosimy o niezwłocznie przesłanie jej na adres: bok@exatel.pl. Państwa natychmiastowa reakcja i przekazanie nam otrzymanej wiadomości, są kluczowe dla przeprowadzenia skutecznej analizy oraz szybkiej identyfikacji zagrożenia.
W jaki sposób zgłosić do nas podejrzaną wiadomość z fakturą?
W celu prawidłowego zdiagnozowania pochodzenia podejrzanej faktury, nasz Zespół ds. Cyberbezpieczeństwa musi otrzymać oryginalną wiadomość e-mail. W tym celu należy przesłać do nas oryginalną wiadomość jako załącznik wiadomości mailowej. Pozwoli to na zachowanie danych, których potrzebujemy do precyzyjnej analizy zgłoszonego przypadku.
UWAGA: Użycie przycisku „Prześlij dalej” u klienta pocztowego, usuwa istotne informacje, a sam załącznik jest niewystarczający do przeprowadzenia pełnej analizy.
Poniżej zamieszczamy krótką instrukcję przekazania nam wiadomości na przykładzie programu Microsoft Outlook:
- Kliknij raz na podejrzaną wiadomość w skrzynce odbiorczej, aby ją zaznaczyć.
- W górnym menu, na karcie „Narzędzia główne”, znajdź grupę „Więcej” (lub kliknij trzy kropki – „…”).
- Wybierz opcję „Prześlij dalej jako załącznik”.
- Następnie otworzy się nowa, pusta wiadomość e-mail z załączoną oryginalną, podejrzaną wiadomością.
- W polu „Do”, należy wpisać adres odbiorcy, tj.: bok@exatel.pl.
W przypadku korzystania z innego programu pocztowego, należy poszukać opcji o nazwie „Prześlij dalej jako załącznik” lub „Wyślij jako załącznik”.
Dziękujemy za Państwa czujność i pomoc. Współpracując, jesteśmy w stanie jeszcze lepiej przeciwdziałać cyberzagrożeniom.