Praca w EXATEL

EXATEL – same korzyści

EXATEL oferuje znacznie więcej niż tylko stabilną pracę. Jako spółka technologiczna mamy bezpośredni kontakt z najnowocześniejszymi technologiami i metodykami pracy. Jesteśmy firmą z ambicjami. Ciągle się rozwijamy i poszerzamy własne horyzonty. Nie boimy się nowych wyzwań. Stawiamy na badania i rozwój. Zdobywamy nowe kompetencje. Otworzyliśmy nowoczesny teleport satelitarny i jesteśmy inicjatorem powstania Klastra Technologii Kosmicznych.

Czym zajmuje się EXATEL

Stworzyliśmy jedną z największych sieci światłowodowych w Polsce. Oprócz tego, że jesteśmy operatorem telekomunikacyjnym, to dbamy również o cyberbezpieczeństwo wielu ważnych instytucji i firm oraz tworzymy własne technologie. To oznacza, że praca w EXATEL jest po prostu ciekawa.

Jak dokładnie wyglądają główne „filary” działalności EXATEL? Wyjaśniamy poniżej!

Cyberbezpieczeństwo

Współpracę z klientami opieramy na dwóch podstawowych wartościach: zaufaniu i kompetencjach. Dlatego tak ważni są dla nas ludzie, którzy chcą i potrafią chronić naszych klientów. Swoją codzienną pracą udowadniamy, że polscy specjaliści to światowa czołówka ekspertów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Realizujemy szereg projektów dotyczących m.in. newralgicznych obszarów funkcjonowania Państwa. Monitorujemy bezpieczeństwo sieci i reagujemy w trybie 24/7/365, identyfikujemy luki, dajemy formułujemy rekomendacje mitygujące wykryte problemy, a także wdrażamy sensowne zabezpieczenia ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb Klienta. Do pracy wykorzystujemy najlepsze światowe technologie, ale tworzymy także potrzebne rozwiązania, jeżeli nie ma ich na rynku. Robimy to, co lubimy i jesteśmy w tym dobrzy.

Security Operations Center (SOC) to wyspecjalizowana komórka organizacyjna funkcjonująca w EXATEL i skupiająca ekspertów z szerokimi kompetencjami w dziedzinie bezpieczeństwa teleinformatycznego. Są oni odpowiedzialni za identyfikację, prewencję i ochronę Klientów przed cyberzagrożeniami. SOC jest zorganizowany tak, żeby 24 godziny na dobę, przez 365 dni w roku, mógł realizować monitoring wykrywanie, analizę oraz reagować na incydenty, które mogą mieć negatywny wpływ na działalność danej organizacji. SOC przywraca systemy do normalnego działania, które zostały uszkodzone podczas ataku cybernetycznego.

Specjaliści z różnych dziedzin informatyki zatrudnieni w SOC wynajdują i zwalczają zagrożenia, które już się pojawiły w systemie., albo Szukają także podatności, przez które system może zostać zaatakowany.

Na co dzień działamy w strukturze opartej o 3 linie wsparcia:

  • SOC Monitoring to zespół analityków, który monitoruje zdarzenia naruszenia bezpieczeństwa w czasie rzeczywistym, analizuje wykryte zdarzenia bezpieczeństwa, kategoryzuje zdarzenia bezpieczeństwa i nadaje im priorytet.
  • SOC Reagowanie to zespół inżynierów, który zarządza incydentami bezpieczeństwa, zmniejsza lub eliminuje zagrożenia będące źródłem incydentów, tworzy reguły korelacyjne wychwytujące najnowsze typy ataków oraz adresujące aktualne problemy Klientów, a także opracowuje scenariusze obsługowe oraz testowe.
  • SOC Bezpieczeństwo Defensywne to zespół ekspertów, który projektuje oraz wdraża systemy obrony przed najnowszymi zagrożeniami, analizuje, monitoruje i śledzi najnowsze zagrożenia, zabezpiecza serwisy i sieci klientów.

oraz

Zaawansowane Usługi Bezpieczeństwa  to zespoły bezpieczeństwa ofensywnego, pentesterski, procesowo- proceduralny i rozwoju usług bezpieczeństwa.  Eksperci zajmujący się analizą złośliwego oprogramowania,  przeprowadzaniem testów penetracyjnych aplikacji oraz infrastruktury, analizą zgodności z normami i dobrymi praktykami, szkoleniami i podnoszeniem świadomości oraz rozwojem i doskonaleniem usług w zakresie cyberbezpieczeństwa – w tym rozwiązań własnych EXATEL.  

Biuro Zarządzania Projektami

Biuro Zarządzania Projektami to zespół prowadzący strategiczne dla organizacji projekty badawczo-rozwojowe, klienckie oraz wewnętrzne, zmieniające funkcjonowanie firmy. Nasza codzienność to zarządzanie – budżetem, zakresem zmian, harmonogramem projektów, a także nadawanie priorytetów prowadzonym pracom oraz mitygowanie bieżących ryzyk. Każdy projekt to dla nas nowa opowieść, w której wyzwania i zwroty akcji są na porządku dziennym.

 

  • Dział Analiz Projektów stanowi centrum analizy biznesowej w ramach kluczowych projektów realizowanych w Spółce, prowadzonych w szczególności przez BZP. Odpowiada w sposób całościowy za prowadzenie wewnętrznych inicjatyw: wykonanie analizy biznesowej inicjatyw optymalizacyjnych zgłaszanych z różnych szczebli zarządczych Spółki, w tym weryfikację ich zasadności biznesowej, wdrożenia i monitorowania poziomu zakładanych celów.
  • Dział R&D stanowi centrum dowodzenia projektami R&D. Odpowiada w sposób całościowy za zarządzanie projektami obejmującymi zarządzanie budżetem, zakresem, harmonogramem, ryzykiem, zespołem oraz komunikacją z interesariuszami projektów. Nasz zespół tworzą ludzie doświadczeni, z pasją, posiadający interdyscyplinarną wiedzę w wielu obszarach tematycznych, otwarci, by móc dostosować się do ciągle zmieniających się realiów oraz podejmować złożone zagadnienia w ramach prowadzonych projektów.
    W naszej codziennej pracy jesteśmy bardzo elastyczni. Dobieramy metody adekwatnie do potrzeb, godząc oczekiwania zarówno waterfallowe (formalne) jak i zwinne od strony wytwarzania oprogramowania. Celem każdego projektu jest dostarczenie działających, autorskich rozwiązań, które pozwolą na osiągnięcie maksymalnych korzyści dla firmy.

Rozwiązania R&D

Departament Rozwiązań R&D jest bardzo ciekawym miejscem. W naszych projektach tworzenie oprogramowania oraz fizycznego sprzętu spotyka się z duchem zwinnego programowania w metodykach Agile. Staramy się zawsze dostosowywać sposób prowadzenia do potrzeb i możliwości. Niekiedy jest to sam Kanban, jak w przypadku prac architektów czy analityków, gdzie indziej Scrum, który sprawdza się idealnie w naszych projektach Anty-DDoS. Nasz największy projekt SDN, prowadzony jest w LeSS-ie, czyli Large Scaled Scrum. Przy czym staramy się nie zamykać na to co dobre, zapożyczając z modelu Spotify Gildie czy Chaptery.

Wiemy, że wytwarzanie oprogramowania to nie tylko programowanie, ale także zarządzanie jakością oraz utrzymanie. Dlatego właśnie naszym hasłem na najbliższy czas jest transformacja DevOps. Nie boimy się tego, że na biurkach naszych developerów pojawi się sterta wkładek lub komponentów, które czasem trzeba samodzielnie zmontować. Nie boimy się pisania testów i brania całościowej odpowiedzialności za produkt.

W managemencie stawiamy na model przywództwa służebnego, gdzie management jest po to, aby słuchać swoich zespołów. Manager stara się zawsze być dla swoich ludzi podporą i usuwać z drogi wszelkie przeszkody. Słuchamy naszych współpracowników, reagujemy na zapotrzebowania i konieczne zmiany. Po etapach planowania i wykonania, zawsze robimy przegląd tego, co udało nam się osiągnąć, aby potem, bogatsi o nowe doświadczenia i wiedzę, móc doskonalić nasze podejście, pracę i procesy.

Podczas pandemii udało nam się skutecznie przejść na model telepracy i tym samym otworzyć się na kandydatów z całego kraju. Dzisiaj możemy poszczycić się tym, że wytwarzamy nasze rozwiązania w ponad 15 lokalizacjach i tak, jesteśmy spółką Skarbu Państwa.

 

  • Dział Nowych Rozwiązań (m.in. Anty-DDoS TAMA):

Dział Nowych Rozwiązań tworzą ciekawi świata programiści. Wykorzystujemy różne technologie i języki programowania zgodnie z potrzebą i stale uczymy się nowych. Pracujemy zwinnie, w małych zespołach, stawiając skuteczne rozwiązywanie realnych problemów ponad książkowe schematy. Naszym zadaniem jest tworzenie rozwiązań i narzędzi; które nie leżą na półkach i nie da się kupić gotowych, które możemy zbudować sami i znacząco taniej niż na rynku i które możemy lepiej dostosować do własnej specyfiki i procesów w Exatel. Czujemy się inżynierami i nie zamykamy się tylko na wąską specjalizację.

Nikt odgórnie nie narzuca, jak mamy coś zrealizować. Stosujemy takie procesy i narzędzia, jakie w danym projekcie uznamy za najlepsze. Staramy się standaryzować, lecz nie za wszelką cenę – w jednym zespole mamy ludzi pracujących zarówno na Linuksie, Macu, jak i na Windowsie. Mamy zwolenników emacsa, vima czy vscode. Bardziej od wymuszania jedynie słusznego IDE, liczy się dla nas to, że efekty naszej pracy trafiają na koniec dnia do gita, gdzie możemy przejrzeć i skomentować kod. A Jenkins przygotuje dla nas automatycznie paczkę, wykona testy i na środowisku testowym ocenimy efekt. W aspekcie technologii jesteśmy elastyczni. Decyzję o tym, czy projekt napiszemy w Pythonie, Javie, C++ czy .NET-cie, podejmujemy zgodnie z potrzebami. Wszystko po to, byśmy byli w stanie takie rozwiązanie sprawnie i efektywnie utrzymywać i rozbudowywać. Spójności między różnymi środowiskami, zapewniamy sobie dockerem. Dla każdego projektu prowadzimy przejrzysty rejestr decyzji, a rozpoznania techniczne dokumentujemy.

 

  • Dział Rozwoju SDN:

Zajmujemy się rozwijaniem linii własnego sprzętu telekomunikacyjnego EXATEL, tworzonego w filozofii SDN. SDN jest tym samym dla telekomunikacji, czym było pojawienie się komputerów PC dla świata informatyki. Naszym celem jest budowa rodzimej, programowalnej platformy sprzętowej w oparciu o ogólnodostępne komponenty, takie jak układy ASIC, FPGA, DSP, interfejsy optyczne itp., która byłaby podstawą do implementacji wybranych rozwiązać teleinformatycznych (np. przełącznik, router, firewall, serwer).

Na co dzień rozwijamy swoje umiejętności techniczne, ale i „miękkie”, pracując w projekcie, który może zmienić oblicze polskiego rynku telekomunikacyjnego. Każdy w zespole jest inny i ma swoją rolę. Jedni lepiej czują się pisząc kod niskopoziomowy lub modyfikujący zachowanie pakietów sterowanych przez kontroler SDN, a inni wolą testować interfejsem użytkownika widzianym w przeglądarce WWW. Są też tacy, którzy wolą pisać kod backendu czy infrastruktury. Wszyscy mają tu swoje miejsce i każdy może robić to, w czym jest dobry, ale też rozwijać się cross-kompetencyjnie.

Pracujemy w wielu nowoczesnych technologiach, kładąc duży nacisk na automatyzację procesów testowania, budowania i wdrażania, zarówno aplikacji, urządzeń jak i infrastruktury. Nie lubimy i nie chcemy powtarzać nudnych manualnych zadań, dlatego staramy się je eliminować. W zespołach, które pracują nad SDNbox tworzymy oprogramowanie w C++, Pythonie i w C. Zespoły przygotowujące kontroler SDN oraz aplikacje klienckie, wykorzystują Java 11, Spring, Karaf oraz Spock z Groovy.

W projekcie mamy wiele wyzwań w zakresie generowania i przetwarzania ruchu sieciowego, zarządzania interfejsami i konfiguracji urządzeń. Stosujemy mikroserwisy tam gdzie to tylko możliwe. Opakowujemy nasze aplikacje w kontenery dockerowe. Proces wdrożenia automatyzujemy z użyciem Terraforma, Ansible i Packera. Nad naszym potokiem CI/CD nieprzerwanie czuwa Jenkins.

Departament Informatyki

W „informatyce” dostarczamy szerokie spektrum usług dla pracowników i klientów spółki: projektujemy, wdrażamy i utrzymujemy infrastrukturę ICT i cyberbezpieczeństwa oraz budujemy systemy wspierające procesy biznesowe. Nasze rozwiązania wspierają każdy obszar działalności EXATEL oraz krytyczne procesy biznesowe naszych klientów.

  • Dział Aplikacji Biznesowych

Zespół realizuje projekty automatyzujące kluczowe procesy biznesowe spółki z obszarów OSS i BSS. Projektuje, tworzy i utrzymuje rozwiązania wspierające wszystkie działy. Integruje rozwiązania własne z produktami partnerów i dostawców. Zwinnie odpowiada na nieustanny strumień nowych wymagań rynku i biznesu.

  • Dział Utrzymania IT

Zespół projektuje, wdraża i utrzymuje infrastrukturę teleinformatyczną Spółki i klientów. Oferuje rozwiązania standardowe i szyte na miarę, adresujące konkretne potrzeby w poszczególnych obszarach bądź obejmujące całe obszary utrzymania rozwiązań klasy enterprise. W naszych serwerowniach stoją klastry maszyn i węzły sieciowe, obsługujące krytyczne procesy biznesowe spółki i wielu naszych klientów. Wszystko to musi działać 24/7/365.

  • Zespół Billingu i Mediacji

Jest to grupa doświadczonych ekspertów, znających się na całym spektrum rozliczeń abonenckich i operatorskich, będących „krwioobiegiem” firmy telekomunikacyjnej. Zespół zarządza i sprawuje nadzór nad systemami mediacji i billingu, począwszy od kolekcji połączeń głosowych (CDRy), prawidłowej ich mediacji i taryfikacji, rozliczeniu za transmisję danych (np. 95 percentyl), SLA (naliczeniu bonifikat), a skończywszy na prawidłowym wygenerowaniu faktury, billingu czy też raportu z rozliczeń międzyoperatorskich. ZBIM dostarcza szczegółowe dane do prowadzenia wielu typów analityk fakturowanych usługi.

Utrzymanie i Rozwój

Zajmujemy się realizacją usług dla klientów oraz rozbudową i utrzymaniem naszej sieci.

 

  • Realizacja Projektów

Zespół specjalistów zajmujących się nadzorem nad realizacją usług i koordynacją działań innych komórek. Każda usługa świadczona przez naszą firmę, musi przejść najpierw przez ten dział. To jeden z najważniejszych elementów procesu posprzedażowego (od sprzedaży poprzez planowanie, do realizacji projektów). Efektem pracy jest protokół zdawczo-odbiorczy uruchomionej usługi. Na jego podstawie rozpoczyna się proces fakturowania klientów.

  • Inwestycje Infrastrukturalne i Dostępowe, Realizacja Inwestycji oraz Zespół Sieci Światłowodowych

EXATEL ma ponad 23 000 km sieci światłowodowej. Zespół dba o jej utrzymanie, modernizację i rozbudowę. Warunki techniczne, wizje lokalne, nadzór na wykonawcami i odbiór inwestycji – za to są odpowiedzialni nasi inżynierowie. Dodatkowo nasze zespoły realizują inwestycje w całości – od projektu, do zaciągnięcia kabla i spawania włókien. Drugi filar tego zespołu to sieci bezprzewodowe, czyli radiolinie i łączność satelitarna.

  • Zarządzanie Infrastrukturą, Uruchamianie Usług, Eksploatacja Sieci

EXATEL to ponad 500 ważnych węzłów w całej Polsce. Zespoły w tym obszarze odpowiadają za bezpośrednie wdrożenie projektów klienckich oraz sieciowych. Dbają one o utrzymanie oraz rozwój infrastruktury aktywnej na tych węzłach. Klimatyzacja, zasilanie, urządzenia na węzłach oraz Data Center – to tylko niewielki wycinek naszej odpowiedzialności.

  • Ewidencja Infrastruktury Sieciowej

Ponad 23 000 km sieci światłowodowej, 500 dużych węzłów i 3000 lokalizacji klienckich, zawierających łącznie ponad 120 tysięcy elementów sieci: szaf, półek, kart, wkładek, urządzeń radiowych oraz infrastruktury towarzyszącej. To właśnie ten zespół dba o to, żeby dane o naszej sieci telekomunikacyjnej były aktualizowane i prezentowane w systemie paszportyzacji. Na ich podstawie można dokonywać wielu analiz dotyczących planowania i projektowania sieci dla nowych klientów.

Zespół jest odpowiedzialny nie tylko za zebranie informacji o tym, gdzie są zainstalowane nasze urządzenia, ale też o tym ile to kosztuje! To właśnie tutaj znajduje się ważny ośrodek wiedzy o kosztach naszej sieci, który dba o to, aby po rekonfiguracji lub zakończeniu świadczenia usługi, wypowiedzieć wszystkie niepotrzebne już dzierżawy od firm trzecich.

  • Wdrożenia ICT

Zespół zajmuje się wdrożeniami usług z obszaru ICT oraz security. Koordynacja działań komórek specjalistycznych, spotkania z klientami i wsparcie na etapie utrzymania. Jeśli projekt odbiega od standardów i wymaga nietypowego podejścia, to będzie realizowany właśnie przez ten zespół.

Architektura i Planowanie Sieci

Architekci dbają o całą infrastrukturę telekomunikacyjną w EXATEL, aby była niezawodna i dysponowała odpowiednimi zasobami do świadczenia usług, nawet dla najbardziej wymagających klientów.

Przygotowują koncepcje techniczne realizacji usług wraz z koniecznymi wycenami i wspierają działy handlowe w procesie sprzedażowym. Pilnują kosztów, zlecając do realizacji projekty optymalizacyjne.

Inicjują rozbudowę sieci na nowych obszarach oraz budowę punktów styku z innymi operatorami. Odpowiadają za inżynierię ruchu internetowego w sieci EXATEL. Wybierają i testują urządzenia przewidziane do wdrożenia w sieci. Decydują o wycofaniu z sieci przestarzałych technologii i urządzeń. Wspierają działy utrzymaniowe przy diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów w sieci transportowej.

 

Architekci są mózgiem dla większości projektów inwestycyjnych, dotyczących sieci telekomunikacyjnej i świadczonych na niej usług.

 

Zarządzanie siecią

  • Dział Nadzoru Sieci to komórka organizacyjna funkcjonująca w EXATEL, skupiająca osoby z dużym doświadczeniem i szerokimi kompetencjami z zakresu telekomunikacji, w szczególności w dziedzinie sieci transportowych, pakietowych, dostępowych i satelitarnych. Dział Nadzoru Sieci sprawuje kontrolę nad pracą sieci zbudowanej z ponad 23 000 km łączy światłowodowych. Mamy ponad 500 dużych węzłów, teleport satelitarny (z siedmioma antenami w rozmiarach od 2,4 do 6,3 metra) i 3000 lokalizacji klienckich, zawierających łącznie około 100 tysięcy aktywnych elementów sieci, tj. półek, kart, wkładek, urządzeń radiowych oraz infrastruktury towarzyszącej.

Dział podzielony jest na dwa zespoły:

  1. NOC to zespół osób odpowiedzialnych za prewencję, identyfikację oraz usuwanie awarii w sieciach SDH, xWDM, IP, ATM/FR i satelitarnych, z zapewnieniem wysokiego parametru SLA gwarantowanego naszym klientom. Realizują również zadania związane z koordynacją i nadzorem nad pracami planowymi, wykonywanymi na infrastrukturze EXATEL i naszych poddostawców, a mającymi wpływ na usługi dostarczane naszym klientom. NOC pracuje 24 godziny na dobę, przez 365 dni w roku. Dzięki temu awarie obsługiwane są na bieżąco, sieć jest aktywnie monitorowana i wykrywane są wszelkie incydenty, które mogą mieć negatywny wpływ na działanie sieci EXATEL jak i usług komercyjnych.
  2. Zespół Sieci Dostępowych, który administruje systemami zarządzania urządzeń dostępowych oraz samymi urządzeniami typu switche, radiolinie, modemy xDSL, kanałami satelitarnymi typu SCPC, konfiguracja i zarządzanie Managed WLAN. Zespół współpracuje z dostawcami sprzętu przy wdrażaniu nowych rozwiązań oraz eliminowaniu bieżących problemów wymagających wsparcia technicznego producenta.

 

  • W Dziale Zarządzania Siecią Transportową pracują doświadczeni eksperci z dziedziny telekomunikacji administrujący aktywnymi urządzeniami transportowymi i pakietowymi. DZST jest odpowiedzialny za konfigurację i poprawną pracę około 10 tysięcy usług zrealizowanych w oparciu o ponad 2800 urządzeń szkieletowych i 1200 dostępowych połączonych ponad 20 tysiącami km światłowodów na terenie całego kraju. Sieć szkieletowa jest zróżnicowana i stworzona w wielu równoległych technologiach, o zasięgu krajowym i międzynarodowym, takich jak IP MPLS, xWDM, SDH oraz ATM/FR. Świadczenie usług dla klientów komercyjnych, instytucjonalnych, Służb Państwowych oraz innych operatorów sieci, zobowiązuje nas do zapewnienia wysokiego SLA i gwarancji ciągłości działania.
  • Dział Usług Głosowych zajmuje się utrzymaniem sieci usług telefonicznych na warstwie tranzytowej oraz abonenckiej. Sieć tranzytowa posiada obecnie około 100. punktów wymiany ruchu z podmiotami krajowymi oraz około 130. z operatorami międzynarodowymi.  W obszarze abonenckim świadczone są usługi telefonii stacjonarnej we wszystkich strefach numeracyjnych. Całkowity wolumen  ruchu obsługiwanego w sieci, to około 200 mln minut miesięcznie.
    Początki sieci sięgają roku 2000, gdy poprzez budowę od podstaw sieci dla resortu energetyki, sieci operatora NOM, punktów styku z publiczną siecią krajową, a następnie międzynarodową, nabyliśmy kompetencje pozwalające  na zmierzenie się z wieloma wyzwaniami przy zaawansowanych projektach związanych z technologią głosową. Sieciami transportowymi dla systemów telefonicznych, są technologie IP/MPLS, a w niektórych obszarach jeszcze tradycyjne SDH. Sieci transportowe są własnością EXATEL, gwarantując tym samym wysoki stopień niezawodności i jakości oferowanych usług.
    Rozległość sieci EXATEL pozwala na budowanie międzysieciowych punktów styku tak w kraju, jak i poza jego granicami, co z kolei gwarantuje – na poziomie tranzytowym – przenoszenie ruchu we własnej sieci i kierowanie danych frakcji ruchu do operatorów, w oparciu o aktualne stawki za minutę. Usługa wymiany hurtowego ruchu telefonicznego ma więc charakter giełdy, na której na podstawie opłacalności, są dokonywane decyzje o zmianie kierowania ruchu – nieraz wielokrotnie w ciągu dnia.
    Specyfika usług głosowych polega na przetwarzaniu informacji w czasie rzeczywistym, a to oznacza dużą wrażliwość na wszelkie nieprawidłowości oraz zmiany paramentów sieci transportowej. Zagwarantowanie wymaganej przez abonentów jakości, jest więc wyzwaniem, tak dla komponentów sieci, jak i całego zespołu administratorów systemów głosowych.

 

Więcej wiedzy?_

Chcesz poznać więcej szczegółów na temat projektów prowadzonych przez EXATEL?