EXATEL współautorem raportu „Kosmos 2022”

12 Maja 2022
/
News

Dziś na konferencji Impact’22 w Poznaniu, swoją premierę miał raport pt. „Kosmos 2022”, który został opublikowany przez Fundację Startup Poland. Partnerami raportu są Polska Agencja Kosmiczna (POLSA), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) S.A., ICEYE oraz EXATEL.

 

Nasza cegiełka w rozwoju polskiego przemysłu kosmicznego

EXATEL od pewnego czasu nie jest już tylko polskim operatorem telekomunikacyjnym oraz dostawcą profesjonalnych usług cyberbezpieczeństwa. Bardzo mocno stawiamy także na badania i rozwój. Jednym z kluczowych kierunków działu R&D stał się kosmos. Jesteśmy twórcą nowoczesnego teleportu satelitarnego oraz inicjatorem Klastra Technologii Kosmicznych.

Wkład ekspertów EXATEL jest widoczny w komentarzu pt. „Znaczenie sektora kosmicznego w Polsce – ku infrastrukturze krytycznej”, który jest częścią rozdziału drugiego („Sektor technologii kosmicznych”). Komentarz został przygotowany przez Marka Krawczyka, Kierownika ds. Programu Kosmicznego EXATEL oraz Teodora Buchnera, Specjalistę R&D EXATEL i Wykładowcę akademickiego na Wydziale Fizyki Politechniki Warszawskiej oraz Członka ISSA Polska.

 

Polski sektor kosmiczny powoli rośnie w siłę

Przyszłość dzieje się na naszych oczach. Polacy na każdym kroku pokazują, że mają wybitnych specjalistów w wielu dziedzinach, także w zyskujących na coraz większym znaczeniu technologiach kosmicznych. Mamy wspaniałych ekspertów, którzy osiągają sukcesy i są rozchwytywani na całym świecie oraz dysponujemy nowoczesnymi technologiami, dzięki którym możemy tworzyć rozwiązania, które do niedawna pozostawały w sferze fikcji naukowej.

Wielkość i wartość rynku kosmicznego cały czas rośnie. W tej dziedzinie dominuje oczywiście rynek amerykański, ale jak wynika z dokumentu opublikowanego w listopadzie 2021 roku przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) Parlamentu Europejskiego, drugą pozycję na świecie ma rynek europejski, którego wartość  została oszacowana na 53-62 mld euro. Na tym rynku zatrudnienie ma ponad 230 tys. specjalistów.

Polski rynek kosmiczny wciąż jest jednak niewielki, choć z powodu braku ujednoliconej definicji sektora kosmicznego, trudno jest jednoznacznie oszacować jego rozmiar. Polska Agencja Kosmiczna w 2020 roku oszacowała wielkość polskiego sektora kosmicznego na 331 podmiotów, z czego przeważającą większość stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa i jednostki naukowo-badawcze. Większość kluczowych firm, należy do Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego, do którego należy obecnie 75 firm. Jeszcze innym sposobem na oszacowanie rozmiaru sektora kosmicznego w Polsce, jest sprawdzenie liczby krajowych przedsiębiorstw zarejestrowanych na portalu https://doing-business.sso.esa.int/ Rejestracja tam jest pierwszym i niezbędnym krokiem do podjęcia współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną i daje możliwość udziału w przetargach ogłaszanych przez ESA. Obecnie na tej liście znajduje się 120 polskich podmiotów.

 

Dalszy rozwój tego sektora będzie w dużej mierze zależał od tego, kiedy i w jakiej postaci zostanie uchwalony Krajowy Program Kosmiczny, nad którym prace mocno się opóźniają. A to niezwykle istotny dokument, który może w znacząco zmienić sytuację firm kosmicznych w naszym kraju. Kluczowa będzie bowiem określona w programie rola administracji państwowej czy wojska jako klienta tych firm. To przede wszystkim państwo powinno odgrywać rolę pierwszego odbiorcy tego typu technologii. Polskie podmioty publiczne powinny w większym stopniu wykorzystywać usługi kosmiczne, np. w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, co szczególnie po inwazji rosyjskiej na Ukrainę nabiera dodatkowego znaczenia. Równocześnie zamówienia państwowe stałyby się kołem zamachowym dla rozwoju biznesu kosmicznego w Polsce, także w obszarze komercyjnym. Taki stabilny odbiorca – klient byłby więc dla firm z tego sektora na wagę złota. Pozwoliłoby to na rozwiniecie konkurencyjności polskich firm i ułatwiło im ekspansję na rynki zagraniczne.

 

Przed polskim sektorem kosmicznym i całym środowiskiem skupiającym się wokół niego, stoi więc bardzo ważne zadanie, którym jest uzmysłowienie jednostkom publicznym, dlaczego warto korzystać z rodzimych technologii kosmicznych oraz pokazanie tym jednostkom, w jaki sposób takie technologie kupować.

 

Zapraszamy do pobrania i zapoznania się z całością raportu oraz do wysłuchania rozmowy Wojciecha Dziewita ze Startup Poland z Wiceprezesem EXATEL, Rafałem Magrysiem, który opowiada w wywiadzie o specyfice branży kosmicznej. Podczas rozmowy zostały poruszone kwestie rozwoju polskiego przemysłu kosmicznego i Klastra Technologii Kosmicznych (KTK). Poruszony został również temat tego, w jaki sposób Spółki Skarby Państwa mogą wspierać sektor kosmiczny.

 

Opublikowane przez: Jerzy Pielichowski