Poprzedni Następny

Wyciek danych 9,4 mln pasażerów Cathay Pacific

Wyciek danych (data leak) to jeden z częstszych problemów cyberbezpieczeństwa współczesnego biznesu. Boleśnie przekonały się o tym linie lotnicze Cathay Pacific, które w środę poinformowały o nieautoryzowanym dostępie do danych swoich klientów. Wg. mediów chodzi o informacje o około 9,4 mln pasażerów przewoźnika z Hongkongu. Wśród danych były m.in. informacje z paszportów, dowodów tożsamości czy kart kredytowych.

Koszty skutecznego cyberataku

W cyberbezpieczeństwie realna wycena strat związanych z incydentem cyberbezpieczeństwa zawsze jest trudna. Jednak nie oznacza to, że jest to niemożliwe (m.in. mówił o Adam Haertle podczas EXATEL Security Days w prelekcji „Ile kosztuje incydent – studium przypadku”). Tak jest i w tym przypadku. Bo pierwsze negatywne skutki już znamy. Wystarczy spojrzeć na wyceną akcji Cathay Pacific, która spadła o 7 procent (co możne oznaczać stratę nawet 201 milionów dolarów z wartości rynkowej przedsiębiorstwa). Co więcej – mocny spadek akcji tego światowego giganta odbił się także na Hang Seng Indeks (HSI) czyli indeksie reprezentującym 33 największe przedsiębiorstwa pod względem kapitalizacji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Hongkongu. I ten indeks zaliczył spadek o prawie 2%.

Nie tylko Cathay Pacific

Często źródłem wycieków danych jest błąd ludzki lub podatność w oprogramowaniu. Przekonał się o tym niedawno inny przewoźnik lotniczy – British Airways. To z jego aplikacji pomiędzy 21 sierpnia a 5 września 2018 roku wyciekły dane około 380 tysięcy klientów. Informacje dotyczyły kart kredytowych, którymi pasażerowie BA dokonywali transakcji u brytyjskiego przewoźnika. Z kolei pod koniec września Facebook poinformował, iż dzięki luce w systemie zagrożonych było ponad 50 milionów kont.

 

Źródło: Reuters

Potrzebujesz rozwiązań cyberbezpieczeństwa dla firmy – skontaktuj się z nami.

Podobne